Huurbetaling

U betaalt de huur elke maand aan ons. Dit bedrag moet op de eerste dag van de maand op onze rekening staan. Hieronder leest u hoe uw huurprijs wordt bepaald, op welke manier u kunt betalen en hoe u huurtoeslag aanvraagt.

De makkelijkste manier van betalen is via automatische incasso

Wij schrijven het juiste bedrag dan op de eerste dag van de maand van uw bankrekening af.

U kunt ook zelf de huur elke maand naar ons overmaken, via internet. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via:

  • een digitale factuur die we u per mail toesturen;
  • de betaalomgeving van Mijn Intermaris;
  • internetbankieren.

De huurprijs bestaat uit de kale huur en servicekosten

De kale huur (of: netto huur) wordt gebaseerd op het aantal punten dat uw woning waard is.

Misschien kunt u huurtoeslag aanvragen

Huurt u een sociale huurwoning? Dan kunt u misschien huurtoeslag krijgen. Deze kunt u aanvragen via www.toeslagen.nl of bel het nummer 0800 05 43. Heeft u een sociale huurwoning en een laag inkomen, maar is uw huur te hoog voor huurtoeslag? Dan is het misschien mogelijk om uw huur te verlagen.

Als u de huur niet kunt betalen

Heeft u tijdelijk niet genoeg geld om uw huur te betalen? Dan kunt u misschien een betalingsregeling aanvragen. Wij denken graag met u mee.

Veel gevraagd over Huurbetaling

Op welke manieren kan ik de huur betalen?

Algemeen

De makkelijkste manier van betalen is met een automatische afschrijving 

Wij schrijven het juiste bedrag dan op de eerste van de maand van uw bankrekening af. 

U kunt de huur ook zelf elke maand naar ons overmaken. Dat kan op verschillende manieren:

  • Met een digitale factuur die we u iedere maand mailen.
  • In de betaalomgeving van Mijn Intermaris.
  • Met een (automatische) overboeking in uw online bankomgeving (internetbankieren).

Goed om te weten

  • U kunt ook, tijdens openingstijden, pinnen op één van onze kantoren.
  • Contant of met credit card betalen is niet mogelijk. 

Wanneer moet ik de huur betalen?

Algemeen

U betaalt de huur vooruit: dat betekent dat u de huur op of voor de eerste van de maand moet betalen

Dat staat ook in het huurcontract. 

Kunt u uw huur niet op tijd betalen? Laat dat zo snel mogelijk aan ons weten

Wij denken met u mee over een oplossing. Dat kan een betalingsregeling zijn.

Hoe kan ik mijn huur automatisch laten afschrijven?

Algemeen

Dat kan snel en gemakkeljk op onze website

En goed om te weten:

  • U betaalt vooruit: we schrijven de huur op de eerste van de maand van uw rekening af.
  • Ontvangen we uw formulier vóór de 15e van de maand? Dan schrijven we de huur voor de eerstvolgende maand automatisch af.
  • Ontvangen we uw formulier na de 15e van de maand? Dan gaat de automatische afschrijving een maand later in.
  • We sturen u een brief waarin staat wanneer de automatische incasso ingaat.  
  • Verhuist u van een woning van Intermaris naar een andere woning van Intermaris? En had u bij uw 'oude' woning een automatische afschrijving? Dan stopt deze automatisch. U moet dan voor uw nieuwe huurcontract een nieuwe automatische afschrijving regelen. 

Wilt u de automatische afschrijving liever via een papieren formulier regelen?

  • Dat kan met dit formulier als u een sociale huurwoning huurt.
  • Huurt u een vrije sectorwoning, garage of parkeerplaats? Gebruik dan dit formulier.

    Hoe kan ik de huur met een digitale factuur betalen?

    Algemeen

    Dat regelt u snel en makkelijk op onze website.

    Daarna mailen we u rond iedere 20e dag van de maand een factuur

    Met de link in de mail betaalt u de huur snel en gemakkelijk via iDEAL.

    Goed om te weten

    • U betaalt vooruit: op of vóór de eerste van de maand. De factuur die we u mailen is om de huur van de volgende maand te betalen.
    • Ontvangen we uw aanvraag vóór de 15e van de maand? Dan mailen we u dezelfde maand al een digitale factuur voor aankomende huurmaand.
    • Ontvangen we uw aanvraag na de 15e van de maand? Dan mailen we u de eerste factuur een maand later. De huur voor de komende maand moet u zelf nog overmaken.

    Wat is het rekeningnummer (IBAN) van Intermaris?

    Algemeen

    Huurt u een sociale huurwoning?

    • Alle betalingen mogen naar bankrekeningnummer IBAN NL41 INGB 0677 465 033 op naam van Intermaris Hoorn.

    Huurt u een vrije sectorwoning, garage en/of parkeerplaats?

    • Alle betalingen mogen naar bankrekeningnummer IBAN NL84 INGB 0652 955 657 op naam van Intermaris Hoorn.

    Betaalt u naar aanleiding van een papieren factuur?

    • Vermeld dan uw naam, adres en/of betalingskenmerk in.
    • Het betalingskenmerk vindt u op de factuur.

    Hoe verander ik het bankrekeningnummer waarvan jullie de huur automatisch afschrijven?

    Algemeen

    Dan moet u ons opnieuw toestemming geven om de huur automatisch van uw (nieuwe) bankrekeningnummer af te schrijven. 

      De automatische afschrijving mislukt. Schrijft Intermaris de huur nog een keer automatisch af?

      Algemeen

      Nee, u moet de huur voor die maand dan zelf naar ons overmaken

      Vermeld daarbij uw naam, adres en de maand waarover u huur betaalt. 

      Is de automatische afschrijving niet gelukt en is uw mobiele telefoonnummer bij ons bekend?

      • Dan sturen we u een sms-bericht met een link.
      • Via de link kunt u alsnog snel, gemakkelijk en veilig betalen met iDEAL.

      Goed om te weten

      • U kunt ook, tijdens openingstijden, pinnen op één van onze kantoren.
      • Contant of met credit card betalen is niet mogelijk. 

      Bekijk in dit korte filmpje meer over huur betalen aan Intermaris.

      Hoe kan ik de automatische afschrijving stopzetten?

      Algemeen

      Dat kan snel en gemakkelijk op onze website

      Na het stoppen van de automatische afschrijving mailen we u iedere maand een factuur

      Hebben we geen mailadres van u? Dan sturen we u iedere maand een factuur via de post.

      Wilt u de automatische afschrijving liever via een papieren formulier stopzetten?

      Vraagt Intermaris een waarborgsom bij het tekenen van een huurcontract?

      Algemeen

      Nee, wij vragen geen waarborgsom bij het tekenen van een huurcontract.

      Is de automatische afschrijving gelukt?

      Algemeen

      Dit kunt u zelf controleren bij uw bank (via internetbankieren of een bankafschrift).

      Is de automatische afschrijving niet gelukt en is uw mobiele telefoonnummer bij ons bekend?

      • Dan sturen we u een sms-bericht met een link.
      • Via de link kunt u alsnog snel, gemakkelijk en veilig betalen met iDEAL.

      Moet ik de automatische incasso zelf stopzetten als ik de huur heb opgezegd?

      Algemeen

      Nee. Als uw huurcontract eindigt, stopt ook de automatische incasso.

      Is mijn huur betaald?

      Algemeen

      Dit kunt u zelf bekijken op Mijn Intermaris. Heeft u nog geen account? Activeer uw account snel en gemakkelijk op onze website

      U kunt ook contact met ons opnemen.