Huurdersverenigingen De Boog en InterWhere zoeken elkaar op
Publicatiedatum: 08-01-2018

Een huurder kan de huurdersvereniging inschakelen als hij vindt dat Intermaris een structureel probleem niet naar behoren heeft verholpen. De kwesties variëren van energiebeleid tot servicekosten en van onderhoud tot leefbaarheid. Omdat deze meestal ook gelden voor de buren, stimuleren de huurdersverenigingen het vormen van bewonerscommissies en flatteams. ‘Als collectief krijg je meer voor elkaar. Zo kom je direct bij de juiste mensen van Intermaris binnen en heb je inspraak op het beleid’, vertelt George van der Laan, vicevoorzitter van InterWhere.
Twee kanten op
Irene Hamersa, voorzitter van De Boog, helpt momenteel twee bewonerscommissies opstarten. ‘We polsen de animo, verzamelen de klachten, maken een complexplan en bespreken dit met Intermaris. Hieruit volgen concrete actiepunten met een planning, die we elk jaar bespreken.’ Huurdersverenigingen werken overigens twee kanten op: huurders stellen ons vragen over Intermaris, en Intermaris over huurders. Bijvoorbeeld wanneer Intermaris voor beleidswijzigingen staat. ‘Dat maakt deze rol extra leuk. En je ziet waaróm de corporatie haar keuzes maakt.’
Positieve houding
Waar huurdersvereniging en corporatie met elkaar om tafel zitten, moeten uiteindelijk knopen worden doorgehakt. Voor Irene en George staan de huurdersbelangen voorop. Soms met het mes op tafel (bij het keuken- en badkamerbeleid werd door onderhandeld tot het laatste bovenkastje binnen was) maar altijd in alle redelijkheid. ‘Een positieve houding is het beste voor iedereen. Het gaat om het grote geheel: betaalbaar wonen voor zo veel mogelijk mensen, nu en op de lange termijn. Bovendien gaat er ook veel goed. Achter de schermen krijgen we heel wat los!’
Meer informatie
De Boog www.vhdeboog.nl, infovhdeboognl
InterWhere www.interwhere.nl, infointerwherenl
Dit artikel is verschenen in bewonersblad Maris, december 2017.