Bewoners & Leefbaarheid: ‘Probeer iets milder voor elkaar te zijn.'

Publicatiedatum: 06-04-2020

Van huisbezoeken tot voorlichtingsavonden; er zijn allerlei activiteiten noodgedwongen uit de agenda gehaald. Maar met nieuwe manieren van werken kunnen we nog veel doen. Dat is ook nodig, want we merken dat burenoverlast en betalingsproblemen nu toenemen.

De Rijksoverheid heeft ons opgeroepen in thuisquarantaine te gaan. Flatten the curve. Niet lang daarna steeg onze curve van overlastmeldingen. Iedereen thuis, meer leefgeluiden, meer ergernis. Tanneke van den Berg, Teammanager Bewoners & Leefbaarheid van Intermaris, roept op tot verdraagzaamheid. “Het is volstrekt normaal dat je nu meer geluiden van de buren hoort. Maar iedereen zit in dezelfde situatie. We kunnen dus maar beter proberen iets milder te zijn en begrip te tonen, óók wanneer een buurman aan ú vraagt of het iets zachter mag.”

Oog voor elkaar

Huisbezoeken zijn voorlopig verleden tijd voor de medewerkers Leefbaarheid. Ze zijn wel volop aanwezig in de wijken. Wandelend, fietsend of in de auto houden zij een oogje in het zeil. Waar nodig schuiven zij briefjes door de brievenbus en overig bewonerscontact verloopt telefonisch. Zij zien ook nieuwe mooie dingen ontstaan, zoals bewoners die voor elkaar koken of boodschappen doen. Tanneke: “Wanneer bewonerscommissies nieuwe initiatieven ontplooien, blijft Intermaris natuurlijk openstaan voor ondersteuning waar mogelijk!”

Eenzaamheid

In deze crisistijd ondervindt Tanneke meer dan ooit hoe waardevol de nauwe banden zijn tussen Intermaris en haar netwerkpartners, zoals politie, gemeente, zorg en welzijn. “Neem nou eenzaamheid onder ouderen. Dat probleem heeft nu nog meer aandacht nodig. Wanneer zij ons eigenlijk bellen voor een praatje, prikken wij daar zo doorheen. Gespecialiseerde hulp is dan altijd dichtbij. We zijn daarom ook een Luisterlijn gestart. Iedereen die zijn of haar verhaal even kwijt wil, kan bellen. Het nummer is 088 25 20 100 en vervolgens optie 5 in het keuzemenu.”

Betalingsproblemen

Een ander gebied dat extra oplettendheid vraagt, is de financiële situatie van huurders. De eerste zzp’ers die door de coronacrisis kampen met het weggevallen van inkomsten hebben zich al gemeld. “Juist nu is het belangrijk om betalingsproblemen te voorkomen. Huurders die financieel in de knel komen, proberen wij te helpen met een betalingsregeling op maat. Ook hierbij werken wij samen met deskundige partners, zoals WerkSaam en Halte Werk. Zij verlenen bijzondere bijstand aan zzp’ers. Het is vooral belangrijk dat mensen zich tijdig bij ons melden. Niemand staat er alleen voor. ’

Voorjaarstip

Bent u veel thuis en heeft u voorjaarskriebels? Dit is dé tijd om de tuin klaar te maken voor de zomer. Lekker planten verpotten, oude planten verwijderen en losse bladeren weghalen. Kijk schuttingen na en fris uw tuinmeubilair op. En daarna… genieten van het zonnetje!


 

 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden