Hulp op maat bij financiële problemen door coronacrisis

Publicatiedatum: 11-05-2020

Heeft u inkomstenverlies door de coronacrisis? Intermaris wil u graag helpen met een regeling op maat, zodat u betalingsachterstanden kunt voorkomen. “Juist nu is het belangrijk om niet financieel in de knel te komen. Daarom zijn er nog meer oplossingen mogelijk dan normaal”, licht Preventieconsulent Jessy Riedijk toe. De huurders die zich al hebben gemeld zijn blij en opgelucht. “Hoe eerder mensen over die drempel stappen en ons bellen, hoe beter. Niemand staat er alleen voor.”

Met name zzp’ers, uitzendkrachten en mensen met een nul-urencontract hebben door de coronacrisis minder werk, en dus minder inkomsten dan normaal. Aangezien de huur een grote kostenpost is, wil Intermaris deze gedupeerden helpen waar mogelijk. Hierbij werken wij samen met gemeenten en deskundige partners, zoals WerkSaam en Halte Werk, die bijzondere bijstand verlenen.

Aanvragen corona-regelingen

Intermaris adviseert huurders eerst te kijken of zij in aanmerking komen voor de tijdelijke overbruggingsregeling. Dit is een aanvullende uitkering voor levensonderhoud, wanneer het inkomen door de coronacrisis daalt tot onder het sociaal minimum. Vooralsnog is deze tot 1 juni aan te vragen. Op de website van WerkSaam (Hoorn) en Halte Werk (Purmerend) staat hierover veel informatie.

Huurachterstand bevriezen

Voor huurders die dit doen, kan Intermaris direct een rol van betekenis spelen. “Wij kunnen bijvoorbeeld de huur bevriezen. Zodra de huurder de inkomensondersteuning heeft ontvangen, is het belangrijk dat hij of zij zelf direct contact met ons opneemt om een goede betalingsregeling af te spreken”, vertelt Jessy Riedijk. “Elke situatie is anders, dus elke oplossing ook. Het is echt maatwerk.”

Opluchting

Tijdig aan de bel trekken bij naderende financiële problemen is sowieso raadzaam, weet Riedijk: “Voor je het weet is de maand weer voorbij en liggen de volgende rekeningen op de mat. Betalingsproblemen kunnen zich razendsnel opstapelen.” Intermaris kan huurders ook in contact brengen met gespecialiseerde instanties. Zij kunnen helpen met budgetgesprekken en zorgen voor helder zicht op inkomsten en uitgaven. “De mensen die wij hebben geholpen zijn blij, maar vooral erg opgelucht. Vaak wisten ze niet wat er allemaal mogelijk is.”

Deel uw zorgen

“Al snel concluderen zij dat ze veel eerder hadden moeten bellen”, vervolgt Riedijk, die bezorgd is dat Intermaris relatief gezien nog maar weinig aanvragen kreeg. “Volgens de statistieken komen er veel meer huurders voor hulp in aanmerking. Mensen moeten daarom echt bellen en hun financiële zorgen met ons delen, anders kunnen wij niets voor hen betekenen. Niemand is gebaat bij oplopende betalingsachterstanden. Intermaris denkt graag met u mee!”

 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden