Benodigde gegevens woningruil

Bij een aanvraag tot woningruil moet de kandidaat die bij Intermaris gaat (of blijft) huren het aanvraagformulier woningruil invullen en indienen samen met deze documenten:

  • Een inkomensverklaring of een voorlopige of definitieve aanslag van de Belastingdienst van het meest recente jaar. Op de aanslag moet het verzamelinkomen vermeld staan. Deze documenten kunt u downloaden via de Belastingdienst of telefonisch aanvragen bij de Belastingdienst via telefoonnummer 0800 05 43

Let op:
Het duurt ongeveer vijf werkdagen voordat dit formulier wordt verzonden. Als uw inkomensgegevens niet bekend zijn bij de Belastingdienst moet u een schriftelijke verklaring van de Belastingdienst aanvragen waarin staat vermeld dat er geen inkomensgegevens beschikbaar zijn.

  • De meest recente jaaropgave en de laatste drie loon- of uitkeringsspecificaties. 
  • Een uittreksel van de gemeente uit de Basisregistratie personen met historische adresgegevens. Hierop staan de historische adressen en alle overige ingeschreven personen op uw adres. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden
  • Als u zelfstandig woont in een woning die niet van Intermaris is, moet u een verhuurdersverklaring van uw huidige verhuurder aanleveren.

Wilt u meer lezen over woningruil of komt u er niet uit? Laat het ons weten! Kijk hier voor meer informatie over aan welke voorwaarden u moet voldoen bij het ruilen van uw woning. 

Aanvragen woningruil

Veel gevraagd over Aanvragen woningruil

Wat zijn de voorwaarden bij woningruil?

Algemeen

Lees hier de voorwaarden voor woningruil.

Goed om te weten

Bij woningruil kijken we niet naar uw inschrijftijd in Woonmatch. Hierdoor kunt u sneller een passende woning vinden.

Hoe vraag ik woningruil aan?

Algemeen

Volg het stappenplan en start uw zoektocht naar een nieuwe woning:

  1. Lees de voorwaarden van woningruil goed door. U weet dan wat u kunt verwachten en waar de aanvraag voor woningruil aan moet voldoen.
  2. Controleer uw (gezamenlijk) belastbaar verzamelinkomen en vraag uw inkomensverklaring op.
  3. Vraag bij uw verhuurder een verhuurdersverklaring aan.
  4. Vraag bij uw gemeente een uittreksel Basisregistratie Personen met historische adresgegevens op.
  5. Verzamel uw laatste jaaropgave en de laatste drie loon- of uitkeringsspecificaties.
  6. Vul het aanvraagformulier woningruil in.
  7. Verstuur het aanvraagformulier samen met alle documenten naar Intermaris.

Let op: aanvragen die niet compleet zijn, worden niet in behandeling genomen.

Goed om te weten

  • Woningruil moet minimaal zes weken voor de gewenste ruildatum schriftelijk worden aangevraagd bij Intermaris.
  • Voor elke woning moet apart een aanvraag worden ingediend. Voor een woningruil waarbij meerdere verhuurders betrokken zijn (niet alleen woningen van Intermaris), moeten alle verhuurders akkoord geven.
  • Intermaris rekent geen extra kosten voor de aanvraag en verwerking van woningruil.

Welke documenten moet ik inleveren bij een aanvraag voor woningruil?

Algemeen

Lees hier welke documenten en gegevens wij van u nodig hebben bij een aanvraag woningruil.

Wat gebeurt er met de huurprijs bij woningruil?

Algemeen

De huurprijs van de woning waarmee iemand ruilt, wordt opnieuw berekend

Dit kan betekenen dat de huurprijs verandert. Neem contact met ons op om te vragen wat de nieuwe huurprijs wordt.

Waar vind ik het woningruilaanbod?

Algemeen

U moet zelf een geschikte ruilkandidaat vinden

Bijvoorbeeld in uw eigen netwerk. Of op www.ruilmijnwoning.nl.

Heeft u een ruilkandidaat gevonden?

Dan kunt u woningruil aanvragen.

 Goed om te weten

  • Wij bemiddelen niet en hebben ook geen wachtlijst met ruilkandidaten.
  • Een aanvraag woningruil is gratis.

Wat is woningruil?

Algemeen

Woningruil is als twee of meer huishoudens met elkaar van woning ruilen. 

Goed om te weten 

  • Voor woningruil is altijd (schriftelijke) toestemming nodig van de verhuurder(s).
  • Woningruil kan in heel Nederland.