Huur opzeggen

U wilt uw huur opzeggen. Wanneer doet u dit? En hoe? Dat leest u hier. 

U kunt uw huur op ieder moment opzeggen 

Dat moet wel een werkdag zijn. U heeft een opzegtermijn van minimaal 28 dagen. Maar langer mag natuurlijk ook.

Tip! Zeg uw huur op tijd op. Dan heeft u meer tijd om de woning in orde te brengen. Dat geeft rust.  

Zeg uw huur makkelijk op 

Klik op de knop onder 'zelf regelen' en zeg uw huur zelf online op.  
 
Bekijk in dit filmpje hoe u uw huur opzegt.

Veel gevraagd over Huur opzeggen

Hoe zeg ik de huur van mijn woning op?

Algemeen

Dat kan snel en gemakkelijk op onze website

Goed om te weten

  • Nadat u de huur heeft opgezegd, bellen we u. We maken dan twee afspraken met u: één voor een voorcontrole en één voor een eindcontrole.
  • We sturen u altijd een bevestiging van uw huuropzegging. Daarin leest u ook wanneer de voor- en eindcontrole zijn.

Hoe regel ik de overname van mijn spullen door de nieuwe huurder?

Algemeen

Wilt u uw vloer, raambekleding of andere spullen over laten nemen door de nieuwe huurder?

Bespreek tijdens de voorcontrole met de verhuisadviseur wat er mogelijk is. U krijgt tijdens de voorcontrole een formulier van de verhuisadviseur. Daarop kunt u, samen met de nieuwe huurder, invullen welke spullen de nieuwe huurder van u overneemt. Bij de eindcontrole levert u het formulier in bij de verhuisadviseur. Het formulier moeten u en de nieuwe huurder allebei ondertekenen.

Overname kan alleen als er een nieuwe huurder is

Hebben wij uw woning definitief aan iemand toegewezen? Dan laten wij u dat weten.

Vloeren kunnen niet altijd worden overgenomen

In woningen die voor 1994 zijn gebouwd zit mogelijk asbest. Staat er in onze bevestiging van uw huuropzegging dat uw woning ouder is dan 1994? Dan mag de nieuwe huurder uw vloer misschien niet overnemen. Wacht daarom altijd eerst de voorcontrole af.

Kan ik de afspraak voor de voor- of eindcontrole verzetten?

Algemeen

Kunt u niet bij de voorcontrole zijn? Dan zijn er twee opties

  • U kunt iemand machtigen om namens u aanwezig te zijn. Die persoon moet dan een kopie van uw én zijn of haar legitimatiebewijs meenemen. En een brief waarin u verklaart dat die persoon namens u bij de voorcontrole is. Vergeet geen handtekening op de brief te zetten.
  • Kan er niemand namens u bij de voorcontrole zijn? Dan kunt u de voorcontrole verplaatsen. Dat kan alleen in overleg met een medewerker van Intermaris. Neem hiervoor contact met ons op.

De eindcontrole mag niet verplaatst worden

U kunt wel iemand machtigen om namens u aanwezig te zijn. Die persoon moet dan een kopie van uw én zijn of haar legitimatiebewijs meenemen. En een brief waarin u verklaart dat die persoon namens u bij de eindcontrole is. Vergeet geen handtekening op de brief te zetten.

Moet ik zelf het water, gas en elektra opzeggen als ik ga verhuizen?

Algemeen

Heeft u zelf een contract voor gas, water en elektra?

  • Dan moet u dit ook zelf bij de nutsbedrijven opzeggen als u verhuist. 

Betaalt u gas, water en elektra in de servicekosten?

  • Dan regelen wij de opzegging. 

Twijfelt u?

Wat is de opzegtermijn?

Algemeen

De minimale opzegtermijn is 28 kalenderdagen

  • Deze termijn van 28 dagen start op dag waarop wij uw opzegging ontvangen.
  • De maximale opzegtermijn is drie maanden.

Goed om te weten

  • De laatste huurdag moet op een werkdag zijn. Is de door u ingevulde laatste huurdag in het weekend of op een feestdag? Dan verplaatsen we deze naar de eerstvolgende werkdag.
  • Wilt u de huur van een bedrijfsruimte of onzelfstandige woning opzeggen? Dan gelden er andere regels. Deze vindt u in uw huurcontract.

Wat is een verhuurdersverklaring en hoe vraag ik deze aan?

Algemeen

Gaat u verhuizen? Dan vraagt uw nieuwe verhuurder meestal om een verhuurdersverklaring. Een verhuurdersverklaring is een soort bewijs van goed gedrag. De verhuurder waarvan u nu huurt, vult de verhuurdersverklaring in.

Wat staat er in een verhuurdersverklaring?

Bijvoorbeeld of u een huurachterstand heeft (gehad). Of dat u zich op andere manieren niet aan de voorwaarden van het huurcontract hield. Denk daarbij aan het zonder toestemming onderverhuren van uw woning. Of aan het veroorzaken van overlast.

Hoe vraagt u een verhuurdersverklaring aan bij Intermaris?

Stuur een mail naar info@intermaris.nl, bel naar 088 25 20 100 of bezoek één van onze kantoren. Kijk op intermaris.nl/contact voor onze bezoekadressen.

Wat gebeurt er met mijn post nadat ik ben verhuisd?

Algemeen

U moet er zelf voor zorgen dat uw post naar uw nieuwe adres wordt gestuurd

  • Want wij sturen post die in een lege woning wordt bezorgd, terug naar de verzender.
  • En woont er een nieuwe huurder in de woning? Dan weten wij niet wat er met uw post gebeurt.
  • Geef uw verhuizing en nieuwe adres daarom overal op tijd door. 

Hoe laat ik mijn woning achter als ik ga verhuizen?

Algemeen

Uw woning moet leeg, schoon en veilig zijn

Zo mogen er bijvoorbeeld geen elektradraden losliggen.

Goed om te weten

  • Tijdens de voorcontrole spreekt de verhuisadviseur met u af hoe u de woning moet achterlaten.
  • Tijdens de eindcontrole controleert de verhuisadviseur of u de woning volgens de afspraken heeft achtergelaten.

Wat is een afrekening huuropzegging?

Algemeen

In de afrekening huuropzegging leest u of u nog kosten moet betalen nadat u bent verhuisd

  • Bijvoorbeeld een restant van de huur of servicekosten. Of eventuele kosten van (het herstellen) van schade of onderhoud. 
  • We sturen u de afrekening twee weken nadat u bent verhuisd.

Wanneer krijg ik teveel betaalde huur terug na het einde van mijn huurcontract?

Algemeen

In de afrekening huuropzegging leest u of u nog kosten moet betalen of terugkrijgt nadat u bent verhuisd

  • Bijvoorbeeld een restant van de huur of servicekosten. Of eventuele kosten van (het herstellen) van schade of onderhoud. 
  • Krijgt u geld terug? Dan maken we dit binnen twee weken na de datum van de afrekening naar u over. 

Goed om te weten

We sturen u de afrekening twee weken nadat u bent verhuisd.

Wat moet ik doen met klusafval en grofvuil als ik ga verhuizen?

Algemeen

Heeft u grofvuil en/of klusafval door uw verhuizing? Breng of gooi dit dan weg voordat u de sleutels inlevert. Waar en hoe u dit doet, leest u hier.

Heeft u spullen die er nog netjes uitzien en nog goed te gebruiken zijn?

Denk dan eens aan een kringloopwinkel.

Laat u grofvuil of klusafval achter in of rondom uw woning?

Dan laten wij dit afvoeren. De kosten daarvan brengen we bij u in rekening.

De huurder van een woning is overleden en woonde alleen. Hoe zit het met het opzeggen van de huur?

Algemeen

Het huurcontract stopt automatisch aan het eind van de tweede maand na het overlijden. Dat zegt de wet.

Nabestaanden kunnen de huur ook eerder opzeggen

Dat kan snel en gemakkelijk op onze website. Samen met uw opzegging hebben we een kopie van de overlijdensakte nodig.

Goed om te weten

  • De opzegtermijn is minimaal 28 dagen.
  • Nabestaanden mogen de woning niet blijven huren. Dat staat in de wet.

Erfgenamen zijn verantwoordelijk voor het volgende

  • het betalen van de laatste huur;
  • het herstellen van schade aan de woning;
  • het goed achterlaten van de woning.

Hoe zeg ik de huur van mijn garage of parkeerplaats op?

Algemeen

Dat kan snel en gemakkelijk op onze website

Goed om te weten

  • Nadat u de huur heeft opgezegd, bellen we u binnen vijf dagen. We maken dan een afspraak met u voor de eindcontrole.
  • We sturen u altijd een bevestiging van uw huuropzegging. Daarin staat ook wanneer de eindcontrole is.

Moet ik mijn jongerenwoning verlaten nadat ik de leeftijdsgrens voor toewijzing van een jongerenwoning heb bereikt?

Algemeen

Nee, u hoeft uw jongerenwoning niet te verlaten als u de leeftijdsgrens heeft bereikt. Of en wanneer u uw jongerenwoning moet verlaten, hangt af van de startdatum van uw huurcontract.

Huurde u uw jongerenwoning al vóór 1 januari 2020?

Dan heeft u een huurcontract voor onbepaalde tijd. U hoeft uw woning niet te verlaten na een bepaalde periode of leeftijd.  

Heeft u het huurcontract van uw jongerenwoning ná 1 januari 2020 getekend?

Dan heeft u een tijdelijk jongerencontract. Een tijdelijk jongerencontract duurt vijf jaar. Dat bekent dat u de woning precies vijf jaar mag huren.

De vorige huurder staat bij de gemeente nog ingeschreven op mijn adres. Wat kan ik doen?

Algemeen

Staat er iemand onterecht (nog) ingeschreven op uw adres? Laat de gemeente dan een onderzoek starten

  • Want het kan invloed hebben op gemeentelijke belastingen die u moet betalen. Of op hoeveel huurtoeslag u krijgt.
  • Neem contact op met de gemeente waarin u woont.

Goed om te weten

De gemeente heeft (een kopie van) uw huurcontract nodig. Zodat zij zeker weten dat u de huurder bent van de woning.