Jaarverslag 2020

De zomervakantie is begonnen. Dat betekent dat een periode van (hopelijk) mooi weer, strandwandelingen en barbecues voor ons ligt, maar markeert voor ons ook het jaarlijkse moment om even stil te staan bij de prestaties van Intermaris in 2020.

In de infographic ziet u de belangrijkste feiten en cijfers in een oogopslag. Hieronder staan een aantal onderwerpen uitgelicht die extra aandacht verdienen.

Corona vroeg het uiterste van onze flexibiliteit en ons uithoudingsvermogen

We hebben samen keihard gewerkt om onze huurders van dienst te kunnen blijven zijn. Onder andere door meer gebruik te maken van digitale oplossingen, maatwerk te bieden aan huurders die in financiële problemen kwamen en huisbezoeken af te leggen met mondkapje op en de ramen open. We werden gedwongen om inventief te zijn en dat heeft ons ook onverwacht mooie dingen opgeleverd. Zoals het versneld digitaliseren van het verhuurproces, ons BurenHulp platform en de Voorzieningenwijzer. Al deze inspanningen vertalen zich ook terug in het rapportcijfer dat wij krijgen van onze huurders: gemiddeld een 8. Met veel dank aan al onze medewerkers die zich vanuit huis, of in de wijk, onvermoeibaar hebben ingezet voor onze huurders. Corona willen we dit jaar graag achter ons laten, maar de positieve energie die het heeft losgemaakt, houden we graag vast!

We zijn ons steeds sterker bewust van het belang van een gezonde planeet en hoe wij daaraan bijdragen

Het afgelopen jaar hebben we ons weer volop bezig gehouden met duurzaam bouwen en energieneutraal wonen. Denk aan zonnepanelen, gasvrije woningen, goede isolatie en betere waterafvoer. Maar we zijn er nog lang niet. We moeten meer doen om onze klimaatdoelstellingen te halen. Dat zijn we aan onszelf, de generaties na ons en onze planeet verplicht.

Samenwerken is de sleutel

De maatschappij verandert. We zien dat ook terug in de wensen en behoeftes van onze (toekomstige) huurders. Dat betekent dat Intermaris ook moet veranderen. Want we willen meer zijn dan alleen een verhuurder. We willen dat onze huurders fijn wonen. En dat gaat verder dan een dak boven je hoofd. Het gaat om woongenot, een prettige leefomgeving. Verbinding met de buurt en tussen bewoners onderling. Daar dragen we graag ons steentje aan bij en dat doen we bij voorkeur niet alleen. Want samen is sterker. Het afgelopen jaar hebben we weer volop geïnvesteerd in onze relaties. Met onze huurdersverengingen Interwhere en de Boog, WilgaerdenLeekerweideGroep, Zorgcirkel, Veiligheidsregio NHN, Leviaan, WerkSaam, Netwerk, Clup, VrijwilligersNH, WelzijnWonenPlus, Parlan en vele anderen. Daar hebben onze huurders baat bij, dus wij ook.

We bouwen verder

U kunt geen krant openslaan of nieuwssite openen zonder een bericht te lezen over de grote vraag naar (betaalbare) woningen. Ook voor Intermaris is de uitdaging om te voldoen aan deze opgave. Vorig jaar hebben we ons aanbod uitgebreid met 131 woningen. Een druppel op een gloeiende plaat. Elke kans die we zien om onze woningvoorraad uit te breiden grijpen we aan. We kijken naar de mogelijkheden binnen én buiten de stadsgrenzen. Initiatieven zoals de gebiedsontwikkeling van de Purmer en woonpact HOME zijn daar goede voorbeelden van.

Hier vind u het volledige jaarverslag.